fredag den 16. oktober 2015

Belfast Freshersweek og uge 1 og 2

Introduktion til Stranmillis University.

Efter at have snakket om at tage et semester i udlandet siden starten af uddannelsen blev det spændende da det langt om længe blev virkelighed og vi skulle afsted.

Vi valgte at rejse til Dublin en uge inden vi senest skulle være i Belfast. Her boede vi på hostel midt i byen de første 4 dage og så hvad der var at opleve i Dublin, hvorefter turen gik til Belfast hvor vi skulle bo resten af året.

Desværre stoppede skolens wifi med at virke den dag hvor alle de nye studerende flyttede ind i Halls, og kom først nogenlunde op at køre efter godt 14 dage. Hvilket har gjort at starten på denne blog er blevet en del forsinket og jeg bare må prøve at huske starten som godt som muligt :)
Den første uge gik med sociale arrangementer for de nye studerende, nogen for alle som havde første år på Stranmillis og andre kun for os Erasmus studerende. Det gik hurtigt op for os at det ikke er så normalt at være Erasmus studerende her når man ikke læser til lærer, der er faktisk kun en enkelt pige ud over Marie og jeg som ikke læser til lærer (ud af ca. 40 elever), hvilket jeg synes er lidt ærgerligt da det giver lidt mere usikkerhed, specielt i starten, når man sidder som ene Erasmus studerende og ikke har engelsk som modersmål.
Efter den første uge med information og sociale arrangementer for at lære hinanden at kende begyndte jeg at se frem til at komme igang med det som opholdet egentligt handlede om.

Undervisningen
Den første uges undervisning var stortset bare introduktion til de valgte fag, hvorefter det skulle overvejes om man havde valgt de rigtige fag hjemme fra, eller om der var noget som skulle laves om.
Jeg valgte at skifte det ene af mine fag ud med et andet, da jeg følte at det var for avanceret et fag og med for stort pres, da jeg var eneste Erasmus studerende i klassen. Men ellers beholdt jeg de fag som jeg havde taget hjemmefra.
Underviserne på skolen er utroligt søde og hjælpsomme og helt med på at det kan være lidt ekstra avanceret at modtage undervisning på et sprog som ikke er ens modersmål.

Uge 2
Da jeg valgte at lave om i mine fag og skolen oven i det havde lavet nogle fejl resulterede det i at jeg havde svært ved rigtigt at forberede mig til undervisningen og kom lidt bagud fra starten da jeg ikke kunne se på nettet eller komme i kontakt med de enkelte lærere om hvad jeg skulle læse inden undervisningen.
Dette er der dog blevet rettet op på til uge 3, så nu skal jeg bare prøve at finde hoved og hale i det forskellige og have læst op på de kommende lektioner og de foregående.

Oplevelser i de første uger

Den første fredag aften var der kulturnat i Belfast.

Om lørdagen tog vi ind til "city center", hvor vi bl.a. var på food festival
Søndag d. 20/9 var vi i botanisk have, hvor der også var noget festival.

Mandag aften var der noget fest på skolen med mulighed for at spille forskellige øl-spil og lære nogle af de andre nye studerende at kende.
Tirsdag aften er det altid billigt at gå i biografen i Belfast, kun 3,5 pund. Så det skulle udnyttes, med en hyggelig øl inden, på en nærliggende bar.
Onsdag var der arrangeret bbq aften på en bar ikke så langt fra universitetet, hvor vi var nede og spise en burger, drikke en øl og slutte aftenen af med en gang banko, det er der hver onsdag aften på den bar.

Torsdag var der arrangeret UV-party i skolens bar, jeg er generelt ikke så meget til sådanne fester, men folk havde virkeligt gjort noget ud af at male sig i ansigtet og på kroppen med UV-farver så det skabte en helt særlig stemning at se hinanden i neon belysningen.

Fredag købte vi billetter til en hop on-hop off bus og fik set lidt af Belfast og fik noget baggrundsviden.

Lørdag ville vi have været ude ved parlamentet, men det var desværre lukket om lørdagen, fandt vi ud af så i stedet tog vi en dag på det lokale marked "skt. Georges Marked". Et gammelt marked hvor man kan købe alt lige fra frugt og grønt over færdig mad og kage til smutter og andet håndværk.
Søndag købte vi en dagsbillet til den offentlige transport i Nord Irland, hvilket kan gøres for 9 pund om søndagen. Vi tog toget til  nordkysten, hvor vi gik langs vandet, en helt fantastisk udsigt.

Onsdag d. 30 var vi en tur på Queens university som Stranmillis er en del af og vi har derfor også adgang til dette fantastiske sted.

Torsdag d. 1/10 var vi på rundvisning i Belfast City Hall.

Fredag var der lokal rugby kamp, Ulster mod et Italiensk hold. Klar hjemmebane sejr, så det kunne ikke være bedre. Efterfølgende var vi på rundtur i Belfast by night med to søde, lokale piger som studerer på Stranmillis :)

Lørdag tog vi til Cave Hill hvor vi undervejs også lige kiggede ind til Belfast Castle.

Uge 2 gav lidt mindre fritid, skemaet var faldet på plads og med fuldt skema fra mandag til onsdag så er der ikke så meget tid til at komme ud og opleve en masse.
Men... Onsdag havde vi et par uger tidligere købt billetter til et Celtic cabara show, hvor der bleve serveret rigtigt god mad under showet.

Fra torsdag til søndag stod den på besøg hjemmefra.
Og når man kommer til Belfast torsdag aften, hvad er så mere oplagt at starte ferien med end en mini pubcrawl rundt i Belfast med "øl smagning" :)

Fredag stod den på lidt planlægning og et lille kig rundt i Belfast City Center i dagslys. Vi tog toget til Bangor og gik langs vandet hjem, en meget smuk tur.

Lørdag tog vi bussen til Newcastle og var et lille smut inde i Mourne Mountain

Der er sikkert en masse mindre oplevelser som jeg ikke har fået med her, vi har simpelthen oplevet så meget de første uger :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar