mandag den 4. januar 2016

Uge 11 og 12

Der begynder efterhånden at brede sig en stemning af at semesteret snart er slut, opgaverne skal skrives og snart tager alle de internationale studerende hjem til hver deres land og vi skal ikke længere se hinanden hver dag på skolen i Belfast.

På Stranmillis har de deres årlige pantomime teater, i år Robin Hood. Jeg var inde og se det mandag aften i uge 11, det var utroligt flot og meget professionelt udført. Og pludseligt gav det mening at vi havde brugt så meget energi på at male alle kulisserne.
Jeg var desværre halv syg det meste af ugen og måtte derfor droppe at hjælpe til backstage til forestillingerne, som jeg ellers havde lovet og i stedet fokusere i de vågne timer jeg havde på at lave opgaver.

Torsdag d. 10 var vi 3 piger som tog ud og besøgte noget som hedder The Gobbins lidt nord for Belfast. En gammel gangrute på ydersiden af en klippemur langs vandet.

D. 11. december gik jeg en tur ind til byen og forbi Queens university, som altid. Men her havde de i dag noget translokation af de studerende. Lidt sjovt at se hvordan de alle var klædt i ens dragter, ikke som her hjemme hvor man bare har sit almindelige private tøj på. Her ovre er alle de færdige studerende iklædt en "kjole", det gav en helt bestemt stemning.

D. 12. stod den blot på opgave og så var vi nogle stykker som tog i biografen om aftenen, på Victoria square. De gør virkeligt noget ud af juleudsmykningen her.

Søndag d. 13/12 var den sidste søndag i Nord Irland og derfor også sidste mulighed for at rejse billigt med toget, så det skulle udnyttes. Marie og jeg havde besluttet at tage en tur til Derry/Londonderry, en af de byer som har været meget hårdt ramt af tidligere konflikter. På vejen der op udnyttede vi at toget kørte forbi Mussendon Temple, hvor jeg ikke havde nået ud tidligere. Det fik vi gået ud til og tilbage til det næste tog videre to timer senere.

Desværre var vejret blevet rigtigt kedeligt inden vi nåede til Derry/Londonderry. Vi tog en guidet tur i byen og nåede derefter kun ned over fredsbroen også tilbage til toget, havde vejret været bedre ville vi gerne have gået lidt rundt begge to og set noget mere af byen på egen hånd, men det var tiden og vejret desværre ikke til.

Den sidste uge i Belfast skal udnyttes og det er tid at få prøvet alt det som ikke tidligere er blevet nået. Her under et besøg på "The Merchant", Et meget fint og dyrt hotel i hjertet af Belfast, og afternoon tea. Når nu begge er på to-do-listen men ikke prøvet, hvad er så mere oplagt end at kombinere dem. Derfor stod mandag middag på fint tøj og en fantastisk oplevelse... Afternoon tea på The Merchant.

Om aftenen nåede vi lige tilbage til Chatz til dinner og de søde mennesker i kantinen indvilgede i at stille op til et lille foto, så vi havde et billede af nogle af dem til når vi rejste hjem.

Tirsdag var der farvel/christmas lunch for alle de Erasmus studerende, med overækelse af diplomer og officielt farvel til skolen. Om aftenen tog Marie og jeg i biografen for en sidste "crazy tuesday".

Desværre viste denne tur i biografen sig også at være det sidste sociale jeg havde mulighed for at deltage i imens jeg var i Belfast, for den blev efterfulgt af en eller anden form for en blanding af influenza og Roskilde syge, hvilket desværre betød at alt hvad der handlede om at sige farvel og hygge en sidste gang med de andre Erasmus studerende ikke var muligt. Defor blev det en noget trist måde at tage hjem på fredag morgen, da jeg endeligt var nogenlunde frisk igen. Vi skulle afsted før end alle havde været nede og spise morgenmad og nåede derfor kun at sige farvel til en lille del af de andre:

Efter dette sidste billede blev taget så var det ellers bare på med tasken og ned til bussen for at komme ind til Belfast city center og fange bussen til Dublin, og så vælger vi at stoppe her med fortællingen, for ærligtalt... Så er jeg ikke imponeret af flyvetiderne på flyene mellem Dublin og København, de holder sjældent ;)

Alt i alt, skønt ophold og skønt at være hjemme igen...